נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

ארבעת שלבי החיים

אביב הגיע!

האביב הוא תקופה של התחדשות. שיא של חיות וחיוניות. פתאום קלטתי שכשאני מפזמת את התחושה הזאת, מבלי להתכוון אני רומזת שבשאר ימות השנה אין התחדשות אלא הם משעממים וחסרי חשיבות והדר. האמנם ייתכן שכך מעוצב הטבע? שיא קצר ואז התדרדרות ממושכת? לא אהבתי את הרעיון והחלטתי לחקור אותו. 

גיליתי משהו שבכלל לא תכננתי. מצאתי את עצמי עוסקת במערכות יחסים בין בני אדם, באביביות ובסתיויות שלהן ומה שביניהן. את עיקר ההשראה שאבתי מפרק 15 בספר "רפואה והחוש השביעי" מאת ד"ר נאדר בוטו.

מודל ארבעת השלבים

כל עצם בקוסמוס נמצא בתנועה מתמדת. התנועה נוצרת באמצעות זרימת אנרגיה בין שני קטבים מנוגדים במבנה של ארבע פעימות:
גירוי
התרחבות
התכווצות
הרפיה

אלה הן ארבעת פעימות החיים. הן קיימות בכל תא, בכל איבר, בכל גוף.
למשל היריון. תחילה יש גירוי, אחריו היריון שהולך ומתרחב, ואז לידה (התכווצות) ואחריה הרפיה עד הילד הבא.
גם היום שלנו נראה כך: גירוי (יקיצה), התרחבות (עשייה, אכילה), התכווצות (עייפות), הרפיה (שינה).
גם חיינו נראים כך: היציאה לאוויר העולם פותחת אותנו לשפע של גירויים ולמידה,
ההתבגרות מובילה להתרחבות – גדילת הגוף, עזיבת בית ההורים, יצירת זוגיות, משפחה, צבירת נכסים.
ההזדקנות היא התכווצות. התכווצות הגוף, הקטנת ההכנסה, התרחקות הילדים.
לבסוף מגיע המוות. הרפיה.

גם עונות השנה נשמעות כמובן למודל הזה. למעשה, הכל נשמעים לו. אפילו היקום עצמו שמאז המפץ הגדול (גירוי) עסוק בהתרחבות ובבוא העת יתכווץ ואז יתרפה.

מערכות היחסים האישיות שלי, גם הן כבולות למודל הקוסמי הזה?

למרות הרצון שלנו להשתחרר מפעימות הטבע באמצעות המצאות ופיתוחים מודרניים, כנראה שתמיד נישאר כפופים לחוקיות הבסיסית הזאת, כי תראו רגע איך נראות מערכות היחסים שלנו:

  • גירוי – הידלקות. משיכה. הרצון לקרבה. 
  • התרחבות – התרחבות הלב. תחושה של אהבה ורצון לתת.
  • התכווצות – התכווצות הלב בעקבות מחלוקות, היעלבויות וריבים.
  • הרפיה – פרידה או התנתקות, זמנית או קבועה.

יום יום אנחנו נמצאים לפחות באחד מארבעת השלבים ברמות שונות של עוצמה, ולפעמים אנחנו חווים את כולם ברצף מדי שעה או דקה. לפעמים הם מתונים כמו אדוות קלות בים רגוע, ולפעמים סוערים ודרמטיים. 

אומר נאדר בוטו – שלבי הגירוי וההתרחבות מעוררים בנו תמיד הנאה, לכן אנחנו משתוקקים אליהם בכל מישור בחיינו. שלב ההתכווצות לעומת זאת הוא שלב של סבל וכאב. 

אז אמרתי לעצמי – אני רוצה להאריך את משך הגירוי וההתרחבות בתוך מערכות יחסים שלי ולקצר או למתן את שלב ההתכווצות וההרפיה. האם זה אפשרי? והאם יש דרך לעבור אותם בתחושה של פחות כאב וסבל? אלו הדברים שהעליתי:

תנשמי

"תנשמי" אומרים לאישה יולדת, "תנשמי".
"תספרו עד 10" אומרים לאנשים שאצה להם הדרך להיכנס במישהו.
"תספור כבשים" אמרו ליונתן שהתקשה להירדם, והוא באמת ניסה, אבל מה לעשות שהכבש ה-16 תמיד עצר והסתובב בחדר, חסר עניין להמשיך עם העדר…

לקחת שאיפה עמוקה, לספור עד עשר – אלו טכניקות של הרפיה שנועדו להעביר אותנו משלב ההתכווצות לשלב ההרפיה. זה תמיד נשמע כמו רעיון מצוין כשמציעים אותו למישהו אחר, אבל מניסיוני, מאד קשה ליישום בזמן אמת. בטח כשאני עצבנית ופגועה והתודעה שלי ממש בתחושת צמצום…

אז את הטכניקה הזאת נשאיר רק כמוצא אחרון, למצב חירום של התכווצות חריפה, אך אני מעדיפה לעסוק ברפואת מנע. לבנות את מערכת היחסים בצורה כזאת שלא תגיע למצב של התכווצות חזקה כל כך…

רמות שונות של קבלה

רמת הקבלה הראשונה שחשובה לנו היא עצם קבלת המודל. אם נקבל שמערכות יחסים מתנהלות כמו היממה – אחרי יום מגיע לילה ואחרי לילה מגיע יום, לא ניבהל בכל פעם שההתרחבות תהפוך להתכווצות, והניתוק לא ישתק אותנו. זה ייתן לנו אפשרות לקחת את הוויכוחים והריבים בפרופורציה אחרת, פחות דרמטית והרת גורל.

כל עוד לא נקבל זאת, עצם ההתנגדות לשלב ההתכווצות מאד יאריך אותו. כמו שאומרים באנגלית what you resist persists (הדבר שאנו מתנגדים לו – מתמיד). עצם קבלת שלב ההתכווצות כחלק מובנה במערכות יחסים יאפשר לקצר אותו ולהפחית מעוצמתו.

קבלת השותפים שלנו למערכת היחסים

ביירון קייטי, יוצרת שיטת "העבודה", מבקשת מאתנו לקחת משפט כלשהו שמתחיל במילים "צריך" או "זה לא בסדר ש…" ואז היא שואלת עליו מספר שאלות – האם זאת האמת? כלומר, האם זאת האמת שזה לא בסדר, למשל, שבת הזוג שלי לא רוצה לבוא איתי לבית של ההורים ביום שישי בערב (כשהיא עייפה אחרי קורס)? בתוכי אני מרגישה הכי צודקת בעולם ושהיא באמת לא בסדר, אבל כשביירון קייטי מדברת איתי אני מבינה שזה לא נכון שהיא לא בסדר. זה רק לא נעים לי.
ואז ביירון קייטי שואלת – מה את מרגישה כשאת מאמינה שזה לא בסדר?
ואני משתפכת ואומרת כמה זה מכעיס אותי, ומצער אותי, וגורם לי להרגיש לבד, ושאנחנו לא משפחה, ושלא אכפת לה… ושאף פעם לא באמת היה לה אכפת… יש לי נאום סדור ומוכן מראש וכולו סבל והלל להתכווצות.
מי תהיי בלי האמונה שזה לא בסדר? שואלת ביירון קייטי.
והמוח שלי דוהר ב-200 קמ"ש, נאבק לא להרפות. אבל אני מודה בשפה רפה שיהיה לי הרבה יותר קל. אהיה פנויה לבלות עם ההורים שלי, אהיה פנויה רגשית לקבל את פניה אחרי שתנוח ואולי נוכל ללכת לבלות איפה שהוא ביחד…
ואז מציעה ביירון קייטי שנעשה היפוך. משהו כמו "זה בסדר שבת הזוג שלי לא תבוא" או "זה לא בסדר שאני רוצה שבת הזוג שלי תגיע" או "זה בסדר שבת הזוג שלי רוצה זמן לעצמה". ואני בוחנת את הרעיונות החדשים, מגלגלת אותם בראש ובפה, ורואה אם מי מהם טעים יותר מהתגובה הראשונית והאוטומטית שלי. 

הגישה של ביירון קייטי היא דרך ממשית לקצר את משך הכיווץ ולהפחית מעוצמתו. כשהיא מצליחה, היא גם משפיעה מאד על ההתרחבות. הלב נעשה הרבה יותר נדיב. מפרגן. אבל מה אם למרות שהבנתי שאין במצב הזה שום דבר לא בסדר, אני עדיין כמהה למשהו שלא מתקיים במציאות ולכן חווה כיווץ? איך אוכל לשחרר את הכיווץ הזה?

קבלה עצמית

זרעי הכיווץ שלי לא נבטו ביום שבו בת הזוג המסוימת הזאת נכנסה לחיי. הם נבטו ביום שבו אני נכנסתי לחיי. גם בקשר שלי עם עצמי אני מתנהלת לפי ארבעת פעימות החיים, פעם מתלהבת מעצמי ונדיבה כלפיי, ופעם כועסת, שופטת, רוצה להיות מישהי אחרת. ריפוי הכיווצים שאני חשה ביחס לעצמי יהפוך אותי הרבה פחות נפיצה ומטולטלת, ויאפשר לי להרחיב את המרכז של עצמי כך שיעמוד בזכות עצמו. כך לא אהיה תלויה במישהו אחר שיכיל אותי, יאהב אותי, יאמין בי ובמידה רבה יהיה הקביים שלי. ברגע שאוריד מבת הזוג שלי את הנטל להיות המרכז שלי, אוכל לאהוב אותה בעבור מי שהיא, ולא כדי שתמלא או תשלים אותי. כך אעניק לעצמי את חסד ההרפיה. שלב הכיווץ יתקצר באופן משמעותי וככל שהבסיס שלי ילך ויתרחב, שלב הכיווץ יהפוך פחות ופחות מכאיב עד שלא יכאב כלל.

הכעסים הכי גדולים שלנו הם לרוב על ההורים שלנו, בני הזוג שלנו, הילדים שלנו או החברים שלנו. לא פעם נדמה כאילו הם האויב שניצב בינינו לבין האושר המיוחל. אבל זה קורה רק משום שאנחנו מצפים מהם לספק לנו את הגירוי וההתרחבות שאנחנו לא מסוגלים לספק לעצמנו. כל זה ישתנה כשנרפא את עצמנו ונדע איך להיות מקור לגירוי והתרחבות עצמית. 

לחיי הפעימות שבדרך!

נגה

* נכתב בפברואר 2019,
בעת שגשמי ברכה הוריקו את הארץ
ומלאו את השמיים ב-50 גוונים של אפור…

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר