נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

ביקורת עצמית – איך נושמים אותה אחרת?

ביקורת עצמית – מתנה ייחודית להומוספיאנס?

אני זוכרת את הפעם הראשונה שראיתי כלב עם 3 רגליים מחזר במרץ אחרי כלבה מיוחמת. זה הפתיע אותי. מה, הוא לא ער לזה שחסרה לו רגל? שהוא underdog? למה הוא בכלל חושב שיש לו סיכוי? לשמחתו הוא היה אדיש לתהיות שלי ולא ויתר. ומי יודע – אולי הוא גם הצליח לממש את החלום. 

גם אצל סוסים המצב דומה. סוסה דוהרת נתקלה פעם בסייחה שלה ושברה לה את הרגל. לו זה היה קורה לי אני משערת שהייתי טוחנת לעצמי את השכל במשך שנים. איך לא שמתי לב? איזה מין אמא אני וכדומה. אבל היא – התעניינה הרבה יותר בארוחה הבאה שלה מאשר בלהרגיש אשמה. נדהמתי! (אגב, למרות שאצל סוסים נדיר לרפא שברים ברגליים את הסייחה הזאת הצלחנו לרפא עוד כשהייתי וטרינרית בעזרת הרבה דמיון, יצירתיות וטיפול מסור של כל הנוגעים בדבר).

עושה רושם אם כן, שביקורת עצמית היא אחד מטעמי הלוואי של פריו של עץ הדעת. אחרי כל הדורות שעברו מאז אדם וחווה, האם לא הגיע הזמן ללמוד איך להשתמש במתנה הזאת בתבונה במקום להתיש את עצמנו בהלקאה עצמית אינסופית או להיכנס לשיתוק מתוך הפחד שמא נטעה?

האם כולם מבקרים את עצמם באותה חריפות?

ברור שלא. גורמים אפשריים לביקורת-יתר:

  1. ציפיות מאד גבוהות מצד ההורים או דמויות משמעותיות אחרות כמו מורים, מאמנים, מטפלים מלוות בביקורת חריפה מצדם. מתוך ניסיון "להקדים תרופה למכה" אנו עלולים להתחיל לבקר את עצמנו בחריפות ולהפוך את הביקורת שספגנו לחלק מהקול הפנימי שלנו. 
  2. תפיסה שאוהבים אותנו רק כשאנחנו מושלמות/ים. הביקורת העצמית היא יוצרת בקרה דקדקנית שנועדה לשמור על המושלמות שלנו.
  3. חיקוי הביקורת העצמית החריפה של דמויות משמעותיות בילדות: המוח שלנו רוצה לעשות את דברים שהוא מחשיב כנורמליים. איך נדע מה נורמלי? על פי התנהגותן של הדמויות שאנחנו סומכים עליהן. הדברים שאנחנו מחקים יכולים להיות מרחיקי לכת ואבסורדים. אומרים שרוב אם לא כל ההורים המכים הוכו בילדותם על ידי הוריהם וכך גם פדופילים.

כל סעיף בנפרד ושלושתם ביחד יכולים להוליד דפוס חדש – פרפקציוניזם. נשמע מוכר? אז בואו נמשיך.

פרפקציוניזם וביקורת עצמית

פרפקציוניזם הוא דחף כפייתי לעשות דברים בצורה מושלמת. אם אי פעם אזדקק לניתוח, אני רוצה שהמנתח שלי יאמין שזה קריטי לעשות אותו בצורה מושלמת. כך גם לגבי זה שמטיס את המטוס שאני טסה בו, זה שבונה את הבית שלי וכן הלאה. ניתן לסמוך על פרפקציוניסטים שאכן כך יקרה. 

הבעיה בפרפקציוניזם היא שמעצם הגדרתם, הפרפקציוניסטים לעולם לא יגיעו לביצוע שנחשב מושלם בעיניהם. הם תמיד יראו את הדברים שניתן היה לעשות אחרת. טוב יותר. והדברים האלה שניתן היה לשפר הרבה יותר חשובים מכל יתר הדברים שכן נעשו. ואם חלילה קרה ש"התפלק" להם ביצוע מושלם – הוא חסר חשיבות בעיניהם. כאילו זה משהו שכל אחד אחר היה יכול לעשות. 

הכוח המניע מאחורי הפרפקציוניזם הוא כמובן הביקורת העצמית. הדבר גורם להם למתח אדיר לפני כל משימה, עד כדי הימנעות מדברים רק כדי לשרוד את עצמם. 

המחיר של ביקורת עצמית מוגזמת

המתח שמשרה הביקורת העצמית מכניס אותנו למצב כוננות שנקרא "ברח או הילחם" (flight or fight). זהו מנגנון אבולוציוני המופעל על ידי ההורמון אדרנלין במטרה לשמור על ההישרדות הפיזית שלנו אל מול סכנות קיומיות. כדי שנצליח להילחם כראוי או לברוח בזמן, זרימת הדם מכוונת בעיקר לשרירי השלד, על חשבון אברי מערכת העיכול, אברי הרבייה או מערכות התחזוקה וההתחדשות של הגוף. 

יותר מזה – הצפת המוח באדרנלין פוגעת בכושר הריכוז והחשיבה הצלולה והמעמיקה שלנו. כלומר, כשאנו נמצאים במצב הכרעה בין בריחה ללחימה, ההחלטות שלנו הן רק חצי הגיוניות. זה גורם לכך שדווקא הפרפקציוניסטים שכל כך רוצים להצליח, מחבלים למעשה בהצלחה שלהם בכל פעם שהם מכניסים את עצמם למצב של בריחה או לחימה.

איך יוצאים מלוּפ הביקורת העצמית הנוקבת?

לואיז היי, מחברת הספר "אתה יכול לרפא את חייך" נותנת עצה מדהימה. היא אומרת, עד היום העברתם על עצמכם ביקורת בשפע ולמרות זאת לא השגתם את התוצאות המקוות. להפך. לכן הגיע הזמן לנסות משהו אחר. בואו נסו לקבל את עצמכם במקום להעביר על עצמכם ביקורת. כשתעשו זאת, יש סיכוי גבוה בהרבה שסוף סוף תגיעו לתוצאות שייחלתם להן.

זאת עצה באמת מדהימה, אבל בינינו, לא קל ליישם אותה כי היא הולכת נגד כל האינסטינקטים וההרגלים שפיתחנו במהלך החיים.

אז מה כן אפשר לעשות?

השתחררות מביקורת עצמית באמצעות תטא הילינג

שלב ראשון: מתי? 
בתטא הילינג יש לנו יכולת לזהות מתי (באיזה גיל ובאיזה נסיבות) הסכמנו שמשהו לא בסדר במי שאנחנו ושנדרשת ביקורת עצמית חריפה וכרונית על מנת לתקן זאת. לחלופין אנחנו יכולים לשאול את עצמנו מתי חווינו לראשונה את הפחד שאם יגידו עלינו משהו רע אנחנו נמות (וכתוצאה מזה התחלנו לבקר לבקר את עצמנו במטרה למנוע את הביקורת). כדי לדייק את עצמנו אנחנו נעזרים בקריאה האינטואיטיבית ובבדיקת השריר.
 

שלב שני: בשביל מה? 
אחרי שאיתרנו מתי דפוס הביקורת החל להתהוות, אנחנו שואלים את עצמנו מה קיווינו להשיג באמצעותו. גם פה בדיקת השריר מאד עוזרת לאמת ולדייק את ההשערות שלנו. 

שלב שלישי: למידה
אחרי שמצאנו את כל התועלות שמעניקה לנו הביקורת, אנחנו נעזרים בכלי נוסף של תטא הילינג שנקרא למידות. באנגלית – Downloads. מתן הלמידה פועל כמו "הורדה" של אפליקציה למחשב. הלמידה נכנסת ישירות למערכת ההפעלה הלא מודעת שלנו, שם היא מתחילה לייצר לנו מחשבות חדשות, התנהגויות חדשות, וכמובן תוצאות חדשות. 
אחת הלמידות הכי מועילות היא איך לקבל את התועלת/תועלות שמצאנו, מבלי להמשיך לשלם את המחיר הגבוה של הביקורת העצמית. למשל,  אם המטרה היתה לזכות בהערכת ההורים, נבקש ללמוד דרך אחרת לזכות בהערכתם מבלי להעביר על עצמנו ביקורת קטלנית. כתוצאה מכך נגלה פתאום דרכים חדשות ונעימות יותר לזכות בהערכתם ואולי אפילו נגלה שההורים כבר מעריכים ואוהבים אותנו מאד כמו שאנחנו. 

שלב 4: דמיינו.
כדי לבחון אם עשינו את התהליך כהלכה, כעת נדמיין את עצמנו בסיטואציה שהיתה גורמת לנו באופן רגיל לבקר את עצמנו בחריפות.
אם נחוש שינוי – יש סיכוי טוב שכך יקרה גם בזמן אמת.
אם התחושה לא השתנתה – סימן שלא זיהינו את כל התועלות או שמשום מה הלמידה לא פגעה בול או לא נקלטה.
כשהתהליך נעשה במלואו – אפשר ממש להיגמל מהביקורת הקטלנית. אני אומרת את זה כבעלת ניסיון אישי בתחום :-). זה לא אומר שתאבדו את הבקרה על עצמכם, רק את מינון היתר שהשבית עד כה את שמחתכם.

סיכום – היציאה לחופשי

ביקורת עצמית מצריכה משאבים עצומים של אנרגיה וזמן. היא פוגעת בשמחת החיים, ביכולת להרגיש סיפוק והנאה מעצמנו ומהמעשים שלנו והיא מעיבה על הקשרים הבין-אישיים שלנו. כל זה משתנה כשמשתחררים ממנה. ובמקום שניאלץ להתפשר על ההישגים שלנו בעקבות זאת, עכשיו ההישגים יכולים להשתפר ולהפוך לחגיגה מתמשכת!

לחיי חיים משוחררים מביקורת עצמית ומלאים בלימוד מהנה ומפרה!

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר