נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

חשיבה חיובית – אמת מוצקה או קשקוש ניו אייג'י שיופרך בקרוב?

השאלה של חשיבה חיובית התעוררה ביתר שאת בעקבות הסרט "הסוד" שראיתי לפני כעשור, שבו חלק מהדוברים ספרו שהם מדמיינים מדי בוקר איך יהיה היום שלהם ואז היום שלהם נוצר על פי הדבר שדמיינו. הם לא מנסים לחזות איך היום יתנהל, הם לא מנסים לצפות מבעד מועד את כל הדברים שעלולים להשתבש כדי להיערך לקראתם אלא ממש יוצרים את היום בדמיונם.

אמרתי – וואו! אמרתי – לאאא! ואז החלטתי לבדוק את הנושא יותר לעומק.

כוחן של מחשבות

לפני כעשור למדתי שיטה בשם תטא הילינג.
אחד הכלים שלנו נקרא בדיקת שריר. היא מאפשרת לזהות את דעתו של התת-מודע שלנו על כל מיני הצהרות. למשל, אני יכולה לבדוק מה דעתו של התת-מודע שלי על האמירה "אני אהובה". אם בעיניו זו הצהרה נכונה, השרירים יתחזקו כשאצהיר אותה. או בשפה יותר מקצועית – הטונוס שלהם יעלה. אם ינסו כעת להפריד את אצבעותיי – הן לא ייפתחו בקלות. אבל אם ההצהרה אינה נכונה בעיניו, טונוס השרירים ירד ויהיה קל להפריד בן האצבעות שלי, כפי שאפשר לראות בתמונות.

כשאני מסבירה לקבוצת אנשים מהי תטא הילינג, אני נוהגת להשתמש בבדיקת השריר כדי להדגים את כוחן של המחשבות שלנו. לצורך כך אני מבקשת מתנדבת שאין לה כישורים ידועים של קריאת מחשבות. ואז אני מבקשת שתצא מהחדר כדי ליצור קוד מוסכם עם יתר חברי הקבוצה. כשהיא חוזרת, אני מבקשת שתעמוד מול הקבוצה בעיניים עצומות.

תחילה אני מסמנת לקבוצה לחשוב עליה מחשבות חיוביות כמו "איזה אישה מדהימה היא! הייתי שמחה שתהיה חברה שלי", או "רואים שהיא טובת לב וחכמה". ואז בודקת איך השרירים שלה הגיבו למחשבות שלנו – האם התחזקו או נחלשו. אחר כך אני מבקשת מחברות הקבוצה לחשוב עליה דברים לא נעימים כמו דברי ביקורת לא מחמיאה, ואז שוב בודקת את תגובת השרירים.

כמעט ללא יוצא מן הכלל – המחשבות השליליות מחלישות את השרירים והמחשבות החיוביות – מחזקות. יתרה מזה, כשאני שואלת אותה מה חשבו עליה (זכרו, היא עמדה מולם בעיניים עצומות) לרוב היא יודעת להגיד.

זו דוגמה מאלפת לכוחה של חשיבה. תחשבו על זה לרגע – אם המחשבות שאנחנו חושבים ביננו לבין עצמינו מסוגלות להשפיע כך על אחרים, מה הן מחוללות בתוכנו, במוקד שממנו מוקרנות המחשבות?

אז מה זאת חשיבה בצורה חיובית?

אולי קל יותר להתחיל בשאלה מה זאת חשיבה שלילית. חשיבה שלילית זו צורת חשיבה שמאמינה שהכל עתיד להתפרק, להתקלקל, שאף אחד לא אוהב אותי, שכולם נוכלים ורמאים, שאין סיכוי שאצליח וכדומה. יבואו אנשים ויטענו – זאת לא חשיבה שלילית. זאת חשיבה ריאלית שמשקפת נאמנה את המצב וכל חשיבה אחרת היא עצימת עיניים שרק תפגע בנו בהמשך.

לנקודה הזאת בדיוק מתייחס מאט רידלי בספרו "האופטימיסט הרציונלי". מאט רידלי כותב שבכל אחד מהעשורים האחרונים, מומחים בעל שם עולמי נבאו שהעולם בדרך לחורבן טוטאלי. פעם רעב עולמי בגלל התדלדלות מקורות המזון, פעם התדלדלות היערות בגלל הגשם החומצי, פעם משבר אנרגיה בגלל התדלדלות מקורות האנרגיה ובעשור האחרון – הנושא החם הוא ההתחממות הגלובלית. אלא שלכל משבר שכזה תמיד נמצאו פתרונות. לכן, מי שחושב שחשיבה פאסימית היא מציאותית שוגה. התחזיות הפאסימיות לרוב מתבדות. יתרה מזה. היא גורמת לנו לשקוע בדכדוך הישרדותי במקום ליהנות מהקיום שלנו.

לטענת מאט רידלי חשיבה חיובית, האופטימית, היא החשיבה הנכונה יותר כי בסופו של דבר, החשיבה האנושית הקולקטיבית יודעת למצוא פתרונות והאנשים שמאמינים שיש בכוחם למצוא פתרונות אכן עושים זאת.

אז אם נחזור לשאלה מהי חשיבה חיובית – זאת חשיבה שמאמינה שנסתדר. שנצליח. שיש פתרונות. שאנחנו יכולים לפתח את הכישורים שחסרים לנו כיום, שאנחנו יכולים למצוא או ליצור אהבה, שלום, שקט, יופי.

חשיבה שלילית גורמת להפעלת מנגנוני דחק או עקה (סטרס). מנגנונים שמחייבים דריכות שתאפשר לנו לברוח או להילחם ברגע המתאים. כדי להישאר בדרגת כוננות גבוהה, הגוף עוצר תהליכים פנימיים שונים כמו פינוי פסולת, בנייה, חיזוק, שיפור. הוא עושה את המינימום הנדרש ומקציב מקסימום משאבים ליכולת להגיב מיד לאיום שנמצא ממש מעבר לפינה.

חשיבה חיובית, לעומת זאת, מאפשרת לגוף למלא אחר כל הפונקציות שאי אפשר למלא בשעת מתח – לעכל את המזון כראוי, לפנות פסולת מהתאים, לחדש רקמות פגועות, להרפות שרירים מתוחים ועוד.

ההבדל הוא לא רק בפעולות שלנו. יש מערכת עצבית שלמה שמנהלת את מצבי הדחק שלנו (המערכת הסימפתטית) ומערכת שונה שמנהלת את מצבי הרגיעה (המערכת הפרה-סימפתטית). מערכת הדחק גורמת לעלייה בלחץ הדם וברמות הסוכר בדם, והיא בולמת או מצמצמת תהליכים שאינם חיוניים להתגברות על מצבי דחק כמו למשל עיכול תקין. זה פתרון גאוני לצורך לחימה או מילוט אבל כשהדבר מתקיים לאורך זמן, ללא פרקי מנוחה, זה מאד מכביד על המערכת הפיזית. חשיבה אופטימית מחברת אותנו למערכת הפרה-סימפתטית. זו שבה מתקיימים תהליכי הריפוי הפיזיים והנפשיים. כלומר, מבחינה פיזיולוגית, חשיבה חיובית היא לא 'גחמה' ניו-אייג'ית, אלא חלק חיוני ממערכת עתיקת יומין שקיומה הוכח מבחינה מדעית.

(התמונה צולמה בידי Annie Spratt ונמצאת באתר Unsplash)

נגיד שהשתכנעתי שחשיבה חיובית זה טוב – איך עושים את זה?

לרובינו יש מנגנונים מושרשים היטב של חשיבה שלילית שהשחזנו וליטשנו במשך חיים שלמים או שגדלנו עליהם במשפחה או בקהילה שלנו. כדי לפתח חשיבה אופטימית מומלץ לבחון את מנגנוני החשיבה השלילית ולראות מתי הם נוצרו ולמה אנחנו מחזיקים בהם. כמו שהדגמתי קודם, הטיעון "כי זאת האמת" אינו מדויק, למרות שהטיעונים שלנו נדמים מאד משכנעים. לכן שאלו: מה גורם לי לדבוק בתחזית החורבן במקום בתחזית של שגשוג, הצלחה, בריאות. במהרה נגלה שהתשובה לשאלה הזאת היא אישית:

  • לפעמים נגלה שאנחנו מחזיקים בחשיבה שלילית כדי לחוש שייכות לקהילה או למשפחה שלנו.
  • לפעמים נגלה שאנחנו מפחדים לחשוב בצורה חיובית כי "מה יקרה אם אתבדה? איך אעמוד באכזבה?" החשיבה שלילית היא כביכול דרך להימנע מאכזבות בחיים. אני אומרת "כיכול", כי בפועל, החשיבה השלילית גורמת לנו לחיות כל רגע נתון בתוך אכזבה ומפח נפש במקום למנוע תחושות אלו.
  • לפעמים החשיבה השלילית נדמית "זולה" יותר, כלומר קלה יותר לתחזוקה. זאת משום שהיא מונעת על ידי הדחף ההישרדותי שלנו שיש לו עצמות גדולות. כדי לצאת מהתחושה ההישרדותית עלינו להכיר בברכה שקיימת במציאות שלנו. בשפע. רוב אנשי המעמד הנמוך במערב חיים היום ברמת חיים גבוהה יותר מאשר עשירי העולם לפני 200 שנה. הבתים גדולים יותר, יש חשמל בבית, מים זורמים, בגדים, תחבורה, אמצעי תקשורת ועוד שלא היו קיימים אז. אבל מרוב שאנחנו עסוקים בחשיבה שלילית אנחנו לא ערים לשיפור שחל במצבנו.

הסיבות הן רבות ומגוונות. כדי לעשות שינוי של ממש בצורת החשיבה ולסגל חשיבה חיובית, אופטימית, מומלץ לרדת לשורש של דפוסי החשיבה שלנו. תטא הילינג שהזכרתי קודם מאד עוזרת בכך והיא עושה זאת בצורה אלגנטית ויפה. היא מאפשרת לקצר חלק גדול מתהליך הלמידה, ומאפשרת לנו למצוא חלופות מתאימות לסיבות שבגללן חשנו צורך בחשיבה השלילית.

אגב, אין הכרח לחשוב בצורה חיובית. אני גם לא מכירה מישהו שתמיד תמיד חושב רק בצורה חיובית. אבל אני יודעת שבכל פעם שאני שומרת על הלך רוח חיובי, החיים שלי נוטים להסתדר ברכות. עולים בי פתרונות יצירתיים, יש לי יכולת לשחרר היאחזות בדברים שפוגעים בי או מכבידים עלי והחיים נראים ומרגישים הרבה יותר שווים.

אלו היו 600 שניות על חשיבה חיובית.

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר