נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

שלומית בונה סוכה – הגיגים

שיר ילדים?

המנגינה הילדית, הפשוטה והאטית שלצליליה בונה שלומית את סוכתה מדי שנה, מאפילה על רעיון עמוק ויפה שכתבה נעמי שמר. אחרי שתקראו את זה , שלומית לעולם לא תהיה עוד אותה שלומית 

להזכירכם:

"שלומית בונה סוכה"

איזו?
"מוארת וירוקה."

מי היא שלומית ומה מיוחד בסוכה שלה?

מתברר שלנעמי שמר היו שכנים-חברים עם בת בשם שלומית. בראיון ל-YNET שפורסם באוקטובר 2014 מספרת שלומית להבי שהיא אכן בנתה סוכה בשנת 1970, כשהיתה בת 6, אבל סוכתה לא היתה מוארת או ירוקה אלא "נבנתה" בסה"כ מ-3 שמיכות שחוברו עם אטבי כביסה, "בלי קישוטים ועניינים". 

עוד מספרת שלומית, שנעמי שמר הקדישה שירים רבים לאנשים הקרובים אליה, אך נדיר שהשתמשה בשמותיהם. אז למה, אם כן, חרגה נעמי שמר ממנהגה והכניסה את שמה של שלומית לשיר, תוך התרחקות מסיפור המעשה המקורי?

כל הדברים שתקראו מנקודה זו והלאה אלו השערות. את ההשראה להתעמק בשיר ואת הרעיון המרכזי בניתוח קיבלתי מדר' יובל שחם בתיקון ליל שבועות ביפעת. תודה לך יובל.
 

אם שלומית היתה גבר, איך היו קוראים לה ומה היתה בונה?

יובל שחם טען שדמותה של שלומית מתכתבת עם הבנאי המפורסם ביותר בתנך – שלמה המלך

שלמה המלך בנה את בית המקדש. בית קבע אדיר לה' שכולו הוד ופאר. מלאכת הבנייה הצריכה עבודה רבה של פועלים רבים ודקדקנות במלאכה.

גם שלומית מאד עסוקה היום, אלא שבשונה משלמה המלך היא עובדת לבד ובונה את סמל הארעיות – הסוכה. אך כזכור, אין זו "סתם סוכה מוארת וירוקה, שלומית בונה סוכת שלום."

מה זאת "סוכת שלום"?

כחלק מתפילת ערבית מתפללים מדי יום:

"הַשְׁכִּיבֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ לְשָׁלוֹם, וְהַעֲמִידֵנוּ מַלְכֵּנוּ לְחַיִּים, וּפְרֹש עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וְתַקְּנֵנוּ בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ, וְהוֹשִׁיעֵנוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ. וְהָגֵן בַּעֲדֵנוּ, וְהָסֵר מֵעָלֵינוּ אוֹיֵב… וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ תַּסְתִּירֵנוּ." … 

הסוכה היא מבנה עדין, חלש, שאיננו מספק הגנה פיזית. כוחו בשלום שהוא מביא. בשלמות הפנימית והחיצונית. בחסד האלוהי השרוי בה.

כמעט מפתיע לגלות שהשיר נכתב בשנת 1971, בימים שבהם ישראל היתה שיכורה מהניצחון הצבאי המפואר במלחמת ששת הימים. במקום ששלומית תצטרף לשמחה ותאדיר את כוח הזרוע, נעמי שמר מטילה עליה מלאכה שונה בתכלית – לבנות סוכת שלום. לא לחכות שאלוהים יעשה זאת אלא לפעול כאן ועכשיו. אם הגנרלים הגיבורים לא הביאו את השלום, אולי ילדה בת 6 תעשה זאת?

היא לא תשכח לשים

שלומית היא זכרנית:

היא לא תשכח לשים
לולב והדסים
ענף של ערבה ירוק

עד כאן הכל טוב. את מי עוד צירך לשים? את האתרוג. אבל אבוי, במקום לשים אותו, שלומית שמה:

רימון בתוך עליו
וכל פירות הסתיו
עם ריח בוסתנים רחוק

איך זה שדווקא האתרוג נשמט. האם זאת טעות?

חלילה!

כל אחד מארבעת המינים מסמל משהו. לאחד יש טעם (המשול למעשים טובים), לשני ריח (המשול לתורה), לשלישי אין לא ולא זה ולאתרוג יש הכל. הוא מושלם. נעמי שמר/שלומית לא רוצה את מר מושלם בסוכתה. ההשערה שלנו – שלמה המלך היה מושלם. החכם באדם קראו לו. בימיו ממלכת ישראל הגיעה לשיא גודלה, והימים היו ימי שלום. אלא שכל זה קרס לאחר מותו. הממלכה התפצלה ליהודה ולישראל ובאו עלינו ימים קשים של מלחמות פנים וחוץ, עד שבית המקדש חרב. שלמה שכל כך הצטיין לא הותיר אחריו יורש ראוי.

למרות הדמיון לשלמה, נעמי שמר, כך נדמה, לא מבקשת לבנות מחדש את בית המקדש, ולכן היא לא רוצה סופר-סטארים יוצאי דופן ביכולותיהם. היא מעדיפה במקומם את הרימון. למה דווקא הרימון? אולי בגלל המשלתו ליהודים שיש בהם מצוות גם אם אין בהם עדיין תורה (טוענים שבכל רימון יש 613=תרי"ג גרעינים כמניין המצוות). אם יש לך רעיון אחר להחלפת האתרוג ברימון – אשמח לשמוע.

מכל מקום, בסוכה של שלומית יש רק קישוטים אורגניים, מקומיים, פשוטים, שבאו מהאדמה ויחזרו אליה. בתנאים כאלה של יזמה, שוויון ופשטות יש סיכוי לא רע ששלומית אכן תצליח לבנות סוכת שלום!

מי הם השכנים?

וכששלומית תאמר
הביטו, זה נגמר!
יקרה דבר נפלא פתאום:
יבואו השכנים
כולם בהמונים –
ולכולם יהיה מקום

מי הם השכנים של שלומית/נעמי שמר? מאחר ששלומית בונה סוכת שלום בקיבוץ כנרת שקרובה לגבול עם ירדן וסוריה,  אני חושדת שהשכנים המדוברים הם מדינות ירדן, סוריה, לבנון ומצרים. להזכירכם, אנחנו בשנת 1971, לפני מלחמת יום כיפור ולפני שנחתמו הסכמי השלום עם מצרים וירדן. לכן זו סוכת פלאים!

איש לא יאמר צר לי המקום

השורה שחותמת את הבית "ולכולם יהיה מקום", מתכתבת אף היא עם בית המקדש שעליו נכתב במסכת אבות, פרק ה משנה ה:

"עֲשָׂרָה נִסִּים נַעֲשׂו לַאֲבוֹתֵינוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ (הבאתי מתוכם רק שניים):
עוֹמְדִים צְפוּפִים וּמִשְׁתַּחֲוִים רְוָחִים,
וְלֹא אָמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ צַר לִי הַמָּקוֹם שֶׁאָלִין בִּירוּשָׁלַיִם."

בסוכתה של שלומית יש כאמור מקום לכולם. כמו בבית המקדש לפחות!

בשמי ערב כחולים

ואז מתוך הסכך
יציץ לו ויזרח
כוכב בהיר כיהלום:

מי זה הכוכב הזה, בהיר כיהלום שזורח ומציץ מתוך הסכך? משום שערב סוכות נחוג ביום בו הירח במילואו, אורו מפריע לראות את שאר כוכבי השמיים. לכן אני חושבת שנעמי שמר מתכוונת למר ירח בכבודו ובעצמו. אותו ירח שמאז 1949 שט בין שדות ובניר ועוזר לילדות קטנות שאבא לפעמים כועס עליהן.

הירח של פניה ברגשטיין הוא אולי אותו ירח שעזר גם לחנה'לה הילדה הצדיקה שלפני כניסת שבת, בעודה לבושה כבר בשמלתה הלבנה עזרה לקשיש עם שק הפחם. אז כזכור הירח הציל אותה כשהפך את כתמי הפחם שעל שמלתה לאור זוהר (1937).

גם כאן, אם יש לך רעיון אחר – אשמח לשמוע.

שבת אחים גם יחד

שלום סוכת פלאים
מה טוב ומה נעים –
שלומית בנתה סוכת שלום!

השורה "מה טוב ומה נעים" לקוחה מתוך תהלים קלג: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד."

דוד המלך עסק כל ימיו במלחמות. לכן על פי המסורת, הוא לא היה ראוי לבנות את בית המקדש. שלומית איננה אשת מדון או מלחמה, ולכן ההזמנה שלה אותנטית וברת מימוש.

השנה אני מזמינה את כולנו ליצור לעצמנו סוכת שלום. להשכין שלום פנימי וחיצוני ולא לחכות עוד לגואל חיצוני שיעשה זאת.

חג שמח

* אחרי שהאזנתי לביצועים הרבים של "שלומית בונה סוכה" בחרתי דווקא את שיר המחאה החברתית שנכתב על בסיסו, בנימה ג'זית חיננתית ומתוך כמיהה לשלב הבא בשלום בארצנו הקטנה.

שלומית בונה סוכה – מילים ולחן נעמי שמר

שְׁלוֹמִית בּוֹנָה סֻכָּה
מוּאֶרֶת וִירֻקָּה,
עַל כֵּן הִיא עֲסוּקָה הַיּוֹם.
וְאֵין זוֹ סְתָם סֻכָּה
-מוּאֶרֶת וִיִרֻקָּה
שְׁלוֹמִית בּוֹנָה סֻכַּת שָׁלוֹם

הִיא לֹא תִּשְׁכַּח לָשִׂים
לוּלָב וַהֲדַסִים
עָנָף שֶׁל עֲרָבָה יָרֹק
רִמּוֹן בְּתוֹךְ עָלָיו
וְכָל פֵּרוֹת הַסְּתָו
עִם רֵיחַ בֻּסְתָּנִים רָחוֹק.

וּכְשֶׁשְּׁלוֹמִית תֹּאמַר
!הַבִּיטוּ, זֶה נִגְמַר
יִקְרֶה דָּבָר נִפְלָא פִּתְאוֹם:
יָבוֹאוּ הַשְּׁכֵנִים
כֻּלָּם בַּהֲמוֹנִים
וּלְכֻלָּם יִהְיֶה מָקוֹם

וְאָז מִתּוֹךְ הַסְּכָךְ
יָצִיץ לוֹ וְיִזְרַח
כּוֹכָב בָּהִיר כְּיַהֲלוֹם:
שָׁלוֹם, סֻכַּת פְּלָאִים,
-מַה טוֹב וּמַה נָעִים
שְׁלוֹמִית בּוֹנָה סֻכַּת שָׁלוֹם

(מילים + ניקוד מתוך האתר בית לזמר העברי של הספרייה הלאומית)

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר