נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

תטא הילינג – הדרך להתמודד עם חרדה

מהי חרדה? ובמה היא שונה מפחד?

פחד מפני אריה שמסתער וחרדה מפני מבחנים הם שני דברים מאד שונים. הפחד הוא מנגנון טבעי שנועד לעזור לנו להכיר ביכולות שלנו ולפעול בהתאם להן. או במילים אחרות – להגן עלינו ולמנוע מאתנו לעשות שטויות. חרדה לעומתו מופיעה מול תסריטים שכולם רצים בראש שלנו. בשונה מהפחד שחולף אחרי שהאריה ממשיך לדרכו, החרדה יכולה להמשיך ללא סוף כי היא לא תלויה בגורם חיצוני. למוח יש בית קולנוע פרטי משלו עם אספקה אינסופית של פופקורן שמאפשרת לו לשאול שוב ושוב – "ומה יקרה אם?" או "ומה היה קורה אילו…" וכל פעם לענות עם תסריט אימה אחר.

איך אדע אם אני סובל/ת מחרדות?

חרדה זה רגש קשה. אדם בריא, שפוי, מתפקד, פתאום נכנס לחרדות. בלי לדעת מאיפה זה בא, למה זה התחיל ובמיוחד לא איך לעצור את זה.

החרדה לא פעם יוצרת ממש שיתוק. פחד ליזום, פחד לצאת מהבית, פחד על הילדים, פחד לחלות. אחת הבעיות המרכזיות של אנשים חרדתיים זו הידיעה שזה לא הגיוני. שאין שום פרופורציה בין התחושה הסוערת לבין המציאות שבחוץ. זה קצת כמו התגובה האלרגית של הגוף כנגד אלרגנים שלא באמת מהווים סכנה קיומית ובכל זאת הגוף נדרך כאילו מדובר במלחמת עולם.

לרוע המזל, חרדות מלוות לרוב גם בתחושת בדידות עמוקה. התחושה שאף אחד לא באמת מבין את האדם החרד. כל האחרים ממשיכים לחיות את חייהם, צוחקים, רוקדים, אוכלים, ישנים, ורק האדם החרד כלוא בתחושה מציפה. לו רק היה סממן פיזי כלשהו שמעיד על כך שעובר עליו משהו – חום, פריחה, נפיחות, משהו – אבל אין כלום. זה רק מעצים את התחושה שאיש לא מבין ולא יודע מה עובר עליו ושאולי גם לא באמת מאמינים לו. כי מי עוד חוץ מהאדם החרד חש כרגע שאין אוויר? כולם ממשיכים לנשום כרגיל…

עוד נקודה שחשוב להבין לגבי חרדות היא שטריגר משמעותי לחרדות הוא החרדה מפניהן. כלומר, אדם שחווה חרדה לא פעם מפתח חרדה שמא החרדה תחזור. הדבר מכניס את המוח ללוּפּ חסר מוצא שרק הולך ומעצים את החרדה.

אל מול הכאוס הזה – מה יש לשיטת תטא הילינג להציע בנושא חרדות?

גישת החקירה לעומק של תטא לגבי מחלות

בתטא הילינג אנחנו ניגשים למחלות באחת משתי גישות –

  • מה קרה רגע לפני שהמחלה או הבעיה החלה (אנחנו מבחינים בין רגע גילוי המחלה לבין היווצרותה. אותנו מעניין מה קרה בחייו של האדם בזמן שהמחלה החלה להיווצר, בדרך כלל במקביל ובלי קשר למחלה עצמה.)
  • מה יוצא לי מזה שהבעיה קיימת או נמשכת.

כשאנחנו ניגשים לטפל בחרדות זה לא שונה באופן מהותי, אבל אני כן רוצה להוסיף הסבר מעניין שלמדתי מתוך הרפואה הגרמנית החדשה (GNM) לגבי סיבת היווצרותן של החרדות.

לפי ה-GNM, כשאנחנו מתמודדים עם קונפליקט כלשהו, לרוב קונפליקט נפשי/רגשי, המוח מייצר גם תגובה כלשהי בגוף הפיזי. ככל שהקונפליקט ממושך יותר וחריף יותר, התגובה הצפויה חריפה יותר. לפעמים ישנם מצבים בהם אנחנו נתקלים במספר קונפליקטים בו"ז, או שכבר היינו בתוך קונפליקט מסוים ואז פתאום נחת עלינו עוד אחד. במצב כזה התגובה הפיזית עלולה להיות כל כך חריפה שהמוח לא יכול להרשות לתגובה הפיזית לצאת לפועל. במקום זה הוא עוצר כליל את התגובות הפיזיות ומייצר רק תגובה נפשית או רגשית חדשה. חרדה היא אחת התגובות האלו. אמנם היא מאד מורידה את איכות החיים, אבל ממלאת את תפקידה בכך שהיא שומרת על השלמות של הגוף הפיזי. כלומר, גם החרדה נועדה להגן עלינו, אלא שבשונה מהפחד שדיברנו עליו בהתחלה, היא לא נועדה להגן עלינו מפני סכנה חיצונית אלא מפני התגובה האוטומטית שלנו אל מול קונפליקטים. לכן, כשנרצה לטפל בחרדה, אין טעם ללכת שולל אחר החרדה ולהתמקד בדבר שמפניו האדם חרד. גם אין כל כך טעם לנסות לשכנע אותו שאין שם שום דבר מפחיד. הדבר שאנחנו רוצים להתמקד בו הוא לפתור את הקונפליקט השני ש"התלבש" על הקונפליקט הראשון, והכי טוב במקביל גם לפתור את הקונפליקט הראשון כדי להקל על תסמיני הריפוי הפיזי.

הקושי של אדם שנמצא בהתקף חרדה לחשוב באופן לוגי על מצבו

אנשים שנמצאים בהתקף חרדה מרגישים לא פעם כמו אדם שטובע ולא מצליח לנשום מספיק אוויר. וכל עוד הם בתחושה הזאת, טיפול כמו תטא הילינג שמצריך את הנוכחות האינטלקטואלית והרגשית שלהם לא תמיד מצליח לעזור. לכן ישנן כל מיני דרכים אחרות. אחת מהן היא ה-CBT. אין לי ניסיון ישיר איתה, אבל שמעתי עליה דברים טובים.

טיפול CBT

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי – מהווה דרך יעילה נוספת לטיפול בחרדות. דפוסי חשיבה שליליים יוצרים דפוסי התנהגות קומפולסיביים, שמחזקים בתורם את דפוסי החשיבה, וכך נוצר מעגל של חרדה. טיפול CBT חותר לזיהוי אותם דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות שליליים ומזיקים שמשפיעים עלינו לרעה ומקבעים בנפשנו חרדות ופחדים, מחליף אותם בדפוסים חיוביים יותר ומעניק למטופל כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים עתידיים.

מאחלת לכולנו שלא נצטרך להתמודד על בשרינו עם חרדות, אך חשוב לדעת שיש דרך לעזור!

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר