נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

תטא הילינג להגדלת הביטחון העצמי

חיזוק ביטחון עצמישאון החול של הביטחון העצמי

לא, זאת לא טעות. אני יודעת שאת שעון השעות והדקות כותבים באות 'ע', אבל הביטחון העצמי הוא אחד הרגשות הקולניים ביותר בתוכנו, גם כשהוא גבוה, אבל בעיקר כשהוא צונח. 

מה גורם לביטחון העצמי להיות קולני כל כך? הרשו לי להציע רעיון מהפכני!

נתחיל בשאלה – מהו ביטחון עצמי?

על פי מילון אבן שושן, ביטחון עצמי זו אמונה חזקה של אדם בעצמו ובכוחו. ויקימילון מוסיף שזו גם אמונה של האדם בצדקת דרכו או בנכונות מעשיו.  

מה גורם לאדם להאמין בעצמו? בשיקול הדעת שלו? לכאורה התשובה על כך פשוטה – ההישגים שלו. אדם עטור הישגים אמור לסמוך על עצמו שגם בעתיד יצליח במעשיו, ואדם עטור כישלונות אמור לסמוך על עצמו שגם בעתיד ייכשל. אלא שלמרות זאת, אין קורלציה ישירה בין ההישגים שלנו למידת הביטחון שלנו. יש הרבה אנשים שמקבלים 95 ומעלה בכל מבחן ועדיין מאד נלחצים לפני המבחן הבא, הגשת הפרויקט הבא, עלייה על במה וכדומה. כלומר, הישגי העבר לא באמת משחקים פה. 

אז מה כן משחק?

הביטחון העצמי הוא כלי משחק חברתי

ביטחון עצמי וחשיבה חיובית

בואו נחשוב רגע על הביטחון העצמי כעל סדרה של קלפי משחק. נגיד ששלפתי מהחפיסה את האס (A) של סדרת ביטחון עצמי. יש! עכשיו אני יכולה לנצח אחרים, להרוויח הרבה כסף, תהילה וכל טובות ההנאה הנלוות. יופי, נכון?

זהו, שלא בדיוק. עכשיו שיש לי את האס, כל מי שאין לו אס אולי יקנא בי וכתוצאה מזה יקרא עלי תיגר וינסה להפיל אותי, "לעשות לי עין". אנשים גם יסתכלו עלי ויבחנו אותי בציציות – ירצו לדעת שהרווחתי את הקלף ביושר ושאני ראויה להחזיק באס. ככל שהשותפים שלי למשחק יותר קנאים, וככל שמערכת היחסים שלי איתם פחות נינוחה, כך מחיר הביטחון העצמי גבוה יותר. נשאלת השאלה – כמה כסף (או אנרגיה) יש לי בקופה וכמה מתוך זה אני מוכנה לשלם כדי להמשיך להחזיק באס? החזקת האס מצריכה ממני לשמור על רף גבוה של הישגים והצלחה. אולי על מקוריות ויצירתיות. כמה אנרגיה יש לי לתחזק את זה?

ונגיד שהייתי שולפת את הקלף 2 או 3 בסדרת הביטחון העצמי, לאן זה מוביל? מבחינת המשחק – להפסד. היתרון – אף אחד לא מרגיש מאוים ממני. איש לא יקנא, לא ישתלח בי. להפך. אולי אפילו ינחמו אותי. יפרסו עלי חסות…

כבר מגיל צעיר אנחנו לומדים עם איזה קלף יותר נוח לנו להסתדר. עם האס או עם ה-2 ואולי משהו ביניימי, איזה 7 או 8. ואז אנחנו מטפחים בדיוק את מדרגת הביטחון העצמי הזה, עם תנודתיות קלה בהתאם לשותפים שלנו למשחק. ככל שהם קנאים יותר – אולי עדיף לי להיות עם בטחון עצמי נמוך יותר וככל שהם מפרגנים יותר – אני יכולה להרשות לעצמי להיות עם ביטחון עצמי גבוה יותר. כלומר הביטחון העצמי משמש ככלי שרת במערכת היחסים שלי עם הסביבה.

הנה מאמר מעולה המדבר על – חיזוק ביטחון עצמי.

איך יוצרים ביטחון עצמי בריא ומאוזן?

משחק החיים וביטחון עצמילפי הבנתי, ביטחון עצמי ירוד נגזר מהשילוב בין מידת החשש שלנו מפני קנאה, ביקורת, תחרות וכדומה, לבין התועלות שנגזרות מהביטחון העצמי הירוד (מגוננים עלי, דואגים לי, לא "נכנסים" בי). הביטחון העצמי הגבוה הוא סוג של תמונת מראה של הביטחון העצמי הירוד ובדרך כלל מטרתו לחפות על היעדר ביטחון עצמי. כלומר, למעשה זה עוד מאותו דבר. לכן אנחנו מחפשים לבנות ביטחון עצמי מאוזן ויציב שנובע מבפנים

אדם בטוח בעצמו לא אמור להצליח בכל מעשה ידיו. כבר אמרנו שלא זה המתכון לביטחון עצמי בריא. אדם בעל ביטחון עצמי בריא יכול להרשות לעצמו לפעול גם מבלי שההצלחה מובטחת לו, כי הוא לא מפחד לטעות או להיכשל. הוא יודע שגם אם ייפול – יש לו יכולת לקום חזרה על רגליו ואפילו להתחזק מהטעות. יתרה מכך. הוא לא מפחד שאחרים יראו שטעה, כי הטעות לא מעידה על שום פגם בלתי הפיך באישיות שלו אלא על עקומת הלמידה שנקראת "החיים". 

איך מגיעים לזה?

גתטא הילינג וביטחון עצמים אם חקר הביטחון העצמי נראה כפלונטר בלתי ניתן להתרה, תטא הילינג עוזרת לנו לזהות את הנסיבות שבמהלכן "קיצצנו" בביטחון העצמי וקיבענו אותו במדרגה נמוכה. היא משתמשת בקריאה ובבדיקת השריר כדי לחקור את התודעה ולדייק את ההשערות שהעלינו. מרגע שיש בידינו קצה חוט, אפשר להתחיל להתיר. 

בשונה מבעיות נקודתיות שלא פעם נפתרות בין רגע, ריפוי הביטחון העצמי הוא בדרך כלל תהליך. יום יום שעה שעה הביטחון העצמי שלנו מאותגר – האם אצליח למזוג את המים מבלי לשפוך אותם? ליד מי לשבת? מתי לדבר? מה להגיד? הביטחון העצמי נוגע לכל היבט בחיים שלנו ומשולבים בו הרבה מאד הרגלים. הרגלי חשיבה והרגלי התנהגות. 

כדי לבנות את הביטחון העצמי על בסיס פנימי יציב, מומלץ אם כן להצטייד במנה הגונה של סבלנות שתיתן לנו מרווח נשימה מספיק ארוך כדי לשחרר את הפחד מפני קנאה, ביקורת, תחרות ועימותים, וגם למצוא חלופות פנימיות הולמות כדי לקבל באמצעותן תמיכה, פרגון והגנה. 

אחרי שנעשה את כל זה נגלה יום אחד ששאלת הביטחון העצמי כבר לא מקימה שאון בתוכנו. נוכל להתקשר למי שנרצה, לפרסם איזה פוסט שנרצה, להתלבש כמו שנרצה, ולהציע את עצמנו לעולם! הבה נקרב את היום הזה כבר מעכשיו!

קרדיט לתמונות –
שעון החול: Photo by Aron on Unsplash
קלף האס: Photo by Aditya Chinchure on Unsplash
השמש השוקעת באופן מאוזן: Photo by Aziz Acharki on Unsplash
גלילי צמר: Photo by Alex Block on Unsplash

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר